piątek, 3 maja 2024

Typy zadań w uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji

Ten wpis, podobnie jak cała zawartość bloga, odzwierciedla moje zainteresowania rozwojem w dziedzinie informatyki. Główne cele tego przedsięwzięcia to dzielenie się wiedzą, demonstracja moich umiejętności oraz chęć poznawania nowych zagadnień, co może zainteresować potencjalnych współpracowników zarówno w sferze zawodowej, jak i poza nią. Blog ten jest również okazją do samodzielnego przetwarzania zdobytej wiedzy i tworzenia osobistych notatek. Jako że sam jestem w trakcie nauki, zachęcam do niezależnego myślenia i, jeśli tematyka wpisów wpisuje się w zakres Twoich zainteresowań, do dalszej eksploracji i weryfikacji podanych przeze mnie informacji.

Tym razem kolejny post, który też będzie ściągawką. Poniżej znajdziecie przykładowe zestawienie 20 typów zadań jakie podejmują się systemy AI z dołączonym zwięzłym opisem. Posłużyłem się ChatemGPT żeby stworzył tę listę. Proponuję przeczytać, aby poszerzyć swoją świadomość w tym przed jakimi wyzwaniami staje AI i ci co ją projektują oraz programują:

  1. Klasyfikacja: Proces przewidywania kategorii lub klasy dla danego wejścia na podstawie wcześniej nauczonych danych. Wykorzystywane w rozpoznawaniu spamu, diagnozowaniu chorób czy identyfikacji obiektów na zdjęciach.

  2. Regresja: Metoda przewidywania ciągłych wartości, takich jak cena, temperatura czy prawdopodobieństwo, na podstawie danych wejściowych. Stosowana w prognozowaniu cen nieruchomości, temperatury czy oceny kredytowej.

  3. Klasterowanie: Grupowanie danych na podstawie ich podobieństwa, bez użycia wcześniej oznakowanych danych. Przydatne w analizie rynku dla segmentacji klientów, analizie genetycznej czy organizacji dużych zbiorów danych.

  4. Detekcja anomalii: Identyfikacja nietypowych wzorców, które nie pasują do oczekiwanego zachowania, co jest kluczowe w monitoringu systemów, wykrywaniu oszustw finansowych czy w analizie bezpieczeństwa.

  5. Redukcja wymiarowości: Proces zmniejszania liczby losowych zmiennych pod uwagą, który pomaga w wizualizacji danych, upraszczaniu modeli i zmniejszaniu kosztów obliczeniowych, często używany w analizie głównych składowych (PCA) czy analizie skupień.

  6. Ranking: Przydzielanie rang lub priorytetów dla zbioru obiektów. Stosowane w wyszukiwarkach internetowych do rankowania stron czy w systemach rekomendacji dla sortowania produktów.

  7. Rekomendacja: Generowanie sugerowanych produktów, usług czy informacji na podstawie preferencji użytkownika. Kluczowe w e-commerce dla personalizowanych rekomendacji zakupów.

  8. Wzmacniane uczenie (Reinforcement Learning): Metoda, w której agenci uczą się podejmować optymalne decyzje poprzez interakcje ze środowiskiem i otrzymywanie nagród lub kar. Stosowane w automatyce, grach i robotyce.

  9. Uczenie półnadzorowane (Semi-supervised Learning): Technika, która wykorzystuje zarówno oznakowane, jak i nieoznakowane dane do poprawy efektywności uczenia, często używana, gdy oznakowane dane są drogie lub trudne do zdobycia.

  10. Uczenie nienadzorowane (Unsupervised Learning): Technika uczenia, która odkrywa ukryte wzorce lub struktury w nieoznakowanych danych, używana w analizie skupień i redukcji wymiarów.

  11. Uczenie nadzorowane (Supervised Learning): Proces, w którym model uczy się na podstawie przykładów danych wejściowych wraz z odpowiednimi etykietami wyjściowymi, używany do przewidywania wyników na podstawie przeszłych danych.

  12. Uczenie transferowe (Transfer Learning): Wykorzystanie modelu opracowanego dla jednego zadania do szybkiego dostosowania go do nowego, związanego zadania. Umożliwia efektywniejsze uczenie w nowych zadaniach przy ograniczonej ilości danych.

  13. Generowanie obrazów (Image Generation): Tworzenie nowych, realistycznych obrazów od zera lub na podstawie istniejących wzorców. Stosowane w sztucznej inteligencji do tworzenia grafik, w grach komputerowych czy w projektowaniu mody.

  14. Synteza tekstu (Text Generation): Automatyczne generowanie tekstów, które są spójne i relewantne dla danego kontekstu. Używane w automatycznym generowaniu raportów, tworzeniu scenariuszy czy obsłudze klienta.

  15. Synteza mowy (Speech Synthesis): Konwersja tekstu na mowę, która jest naturalnie brzmiąca. Wykorzystywana w asystentach głosowych, systemach nawigacyjnych i narzędziach wspomagających dla osób niepełnosprawnych.

  16. Rozpoznawanie mowy (Speech Recognition): Proces konwertowania mowy na tekst, umożliwiający interakcje głosowe z urządzeniami i aplikacjami.

  17. Rozpoznawanie obrazów (Image Recognition): Technologia identyfikująca obiekty, miejsca, ludzi, pisownię i inne elementy na obrazach. Stosowane w bezpieczeństwie, monitoringu i aplikacjach mobilnych.

  18. Segmentacja obiektów (Object Segmentation): Technika dzieląca obraz na części, które odpowiadają różnym obiektom, co pozwala na dokładną analizę i rozumienie scen.

  19. Segmentacja semantyczna (Semantic Segmentation): Proces przypisywania każdemu pikselowi na obrazie etykiety klasy, co jest kluczowe w aplikacjach, takich jak autonomiczna jazda i analiza medyczna.

  20. Detekcja obiektów (Object Detection): Lokalizacja obiektów w obrazie i klasyfikacja ich do jednej z kategorii, używane w systemach bezpieczeństwa, samochodach autonomicznych i aplikacjach do przetwarzania obrazów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Analiza sentymentów - wpisy na mediach społecznościowych (podział danych)

Ten wpis zaczniemy od stworzenia DataFrame z danymi treningowymi train_df = pd.read_csv('train.csv', encoding='ISO-8859-1')....